Tak o projekcie mówi Beata Stelmaszyńska, tutorka:
SKĄD WZIĄŁ SIĘ POMYSŁ?
Szansa nie do odrzucenia
Czerwiec 2016 roku. Ministerstwo Rozwoju ogłosiło pilotażowy konkurs na organizacje, które przetestują skuteczne metody na inkubowanie innowacji w zupełnie nowym obszarze, a mianowicie odpowiadające na ważne i istotne problemy społeczne. Wśród specjalizacji pilotażowych projektów miały pojawić się: rynek pracy ze szczególnym uwzględnieniem osób młodych, włączenie społeczne, zwłaszcza osób z niepełnosprawnościami, a także edukacja, w tym przede wszystkim osób dorosłych.
POPOJUTRZE edycja 2
Druga edycja POPOJUTRZE pozwoliła na wsparcie edukacji nie tylko dorosłych, ale także dzieci i młodzieży. Dzięki szerokiej, ogólnopolskiej akcji promocyjnej do udziału w projekcie zgłoszono aż 409 pomysłów. Do etapu preinkubacji wybraliśmy 167 zespołów, a spośród nich 72 do kluczowego etapu – inkubacji, czyli wsparcia merytorycznego, organizacyjnego i finansowego.
Powstało aż 69 rozwiązań dla edukacji, a każde z nich zostało przetestowane w warunkach rzeczywistej pracy – np. na lekcjach i zajęciach ze studentami.
Różnorodność innowacji jest ogromna! Znajdziesz rozwiązania dla najmłodszych, dzieci i młodzieży, studentów/ek, osób dorosłych i oczywiście osób wspierających edukację powyższych, m.in.: rodziców, nauczycieli i nauczycielek, wykładowców i wykładowczyń.
Powstało aż 69 rozwiązań dla edukacji, a każde z nich zostało przetestowane w warunkach rzeczywistej pracy – np. na lekcjach i zajęciach ze studentami.
Różnorodność innowacji jest ogromna! Znajdziesz rozwiązania dla najmłodszych, dzieci i młodzieży, studentów/ek, osób dorosłych i oczywiście osób wspierających edukację powyższych, m.in.: rodziców, nauczycieli i nauczycielek, wykładowców i wykładowczyń.
15 najlepszych innowacji zostało skierowanych do etapu upowszechniania, w którym docieraliśmy do użytkowników i odbiorców danego rozwiązania. Za nami 3 konferencje dla edukacji #MIKROINNOWACJE #MAKROEFEKTY, na których prezentowaliśmy innowacje edukator(k)om z całej Polski. Dumni z powstałych w POPO innowacji, opowiadamy o nich wspólnie z ich Twórcami i Twórczyniami podczas szkoleń #eduPOPO i w serii podcastów #POPO_gadanki.
INNOWACJE ODPOWIEDZIĄ NA REALNE POTRZEBY
Realizując 2 edycję POPOJUTRZE, utwierdziliśmy się w przekonaniu, jak niezwykle istotnym aspektem przy tworzeniu innowacji jest koncentracja na realnych problemach społecznych. Od samego początku analiza obszaru problemowego jest priorytetem. Szybko zmieniająca się rzeczywistość niejako wymusza na nas bycie na bieżąco. Pozwala to jednak na stworzenie adekwatnych propozycji rozwiązań, które podlegają zmianom w procesie preinkubacji i inkubacji (takie jest również założenie samego procesu opartego na metodzie design thinking). Na początku nie oczekujemy gotowego rozwiązania. Innowatorzy przychodzą do nas z pomysłem, który wspólnie rozwijamy, prototypujemy, testujemy. Głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników i odbiorców – to kluczowa kwestia w procesie inkubacji.
Nieco więcej o roli inkubatorów i zmianach w obszarze edukacji opowie dr Marcin Bielicki, nasz Ekspert, odpowiedzialny w POPO za rozwój strategiczny Inkubatora oraz selekcję i wsparcie zespołów.
Nieco więcej o roli inkubatorów i zmianach w obszarze edukacji opowie dr Marcin Bielicki, nasz Ekspert, odpowiedzialny w POPO za rozwój strategiczny Inkubatora oraz selekcję i wsparcie zespołów.
3 fale inkubacji
Zmiana na dwóch poziomach
Warto zwrócić uwagę na bardzo ciekawy typ preinkubatorów i inkubatorów, do których należy między innymi POPOJUTRZE – inkubatorów z obszaru edukacji. Zarówno w szerokim ujęciu edukacji, jak i w węższym, związanym z rozwiązaniami technologicznymi w obszarze kształcenia czyli EduTech, niezwykle istotna jest orientacja na bardzo realne problemy występujące w obszarze edukacji. Równie ważna jest także dwojaka rola tych programów, bo tak naprawdę mówimy o zmianie systemu edukacji na dwóch poziomach.
Po pierwsze uczestnicy programów sami nabywają kompetencje w zakresie tzw. umiejętności XXI w.: krytycznego myślenia, pracy interdyscyplinarnej, pracy zespołowej, problem based learning, team based learning - uczą się jak rozwiązywać problemy, które występują w edukacji.
Po pierwsze uczestnicy programów sami nabywają kompetencje w zakresie tzw. umiejętności XXI w.: krytycznego myślenia, pracy interdyscyplinarnej, pracy zespołowej, problem based learning, team based learning - uczą się jak rozwiązywać problemy, które występują w edukacji.
Drugi poziom, to właśnie problemy, którymi innowatorzy się zajmują. Musimy wziąć pod uwagę jak szybko obecnie zmienia się świat, chociażby zgodnie z koncepcją liquid modernity (płynnej nowoczesności). Koncepcje tą najprościej opisuje następująca sytuacja: Student 1 roku zgłębia wiedzę pod okiem idealnego profesora. Gdy jest na 3 roku studiów, wiedza zdobyta podczas 1 roku jest już nieaktualna, ponieważ w tym okresie świat poszedł tak bardzo do przodu. I te i wiele, wiele innych wyzwań, które stają przed nami sprawiają, że problemy w edukacji nawarstwiają się. Tym bardziej należy się nimi zajmować.
Edukacja w zmiennej rzeczywistości
KILKA SŁÓW NA KONIEC
Misją POPOJUTRZE jest poszukiwanie rozwiązań odpowiadających na problemy w obszarze edukacji.
Wierzymy, że mikroINNOWACJE prowadzą do makroEFEKTÓW, o ile są inspirowane przez liderów zmian społecznych – pasjonatów z silnym poczuciem wpływu. Mamy to ogromne szczęście, że właśnie takie osoby zgłaszają się do nas ze swoimi pomysłami. Zgłoś się i Ty!
Wierzymy, że mikroINNOWACJE prowadzą do makroEFEKTÓW, o ile są inspirowane przez liderów zmian społecznych – pasjonatów z silnym poczuciem wpływu. Mamy to ogromne szczęście, że właśnie takie osoby zgłaszają się do nas ze swoimi pomysłami. Zgłoś się i Ty!