Projektuj jak NASA i Pixar! Część 1. Model double diamond

Katarzyna Rząsa


Zapewne znasz takie firmy jak Google, Netflix, Pixar, Microsoft i NASA? I być może zastanawiałeś_aś się jak wygląda u nich praca i proces tworzenia rozwiązań. Mam dla Ciebie dobrą informację! Proces tworzenia przez nich rozwiązań będziesz mógł_a wykorzystać również podczas tworzenia innowacji, czyli nowych rozwiązań dla edukacji. Dowiedz się, z jakiej metody twórczego rozwiązywania problemów i modeli będziemy korzystać podczas tworzenia naszych innowacji.

Po pierwsze Double Diamond, czyli metoda podwójnego diamentu.

Double Diamond został opracowany kilkanaście lat temu przez Design Council. Jest to organizacja, która zajmuje się dizajnem (rozumianym jako projektowanie) w obszarze przemysłu i gospodarki Wielkiej Brytanii. Została powołana przez byłego premiera Zjednoczonego Królestwa – Winstona Churchilla.

Double Diamond to prosty sposób na opisanie kroków podejmowanych w każdym projekcie innowacyjnym, niezależnie od zastosowanych metod i narzędzi. To proces szerokiego rekonesansu i eksplorowania danego tematu, prowadzący do podjęcia konkretnych, precyzyjnych działań.

Co warto wiedzieć:

W modelu korzystamy z konstruktów psychologii poznawczej. Co to oznacza w praktyce?
Rozumowanie człowieka można opisać m.in. w kategoriach myślenia dywergencyjnego i konwergencyjnego.

Myślenie dywergencyjne bierze pod uwagę wiele różnych punktów widzenia. Polega na generowaniu jak największej liczby pomysłów i nie przyjmowaniu ograniczeń. To myślenie kreatywne, czas na otwartą głowę, idee, inspiracje, które mogą się wydawać szalone i nieoczywiste.

Myślenie konwergencyjne to jego przeciwieństwo. Bazuje na logice i rozsądku. Ma związek z posiadaną wiedzą, wymaga myślenia krytycznego, dostarcza pewnych odpowiedzi. Jego celem jest szybkie znajdowanie optymalnych rozwiązań problemów.


Jak to się ma do Double Diamond (podwójnego diamentu)?


EKSPLORACJA

Wykorzystujesz:
myślenie dywergencyjne.
Ten "odkrywania" pomaga ludziom zrozumieć, a nie po prostu zakładać, na czym polega problem. Polega on na zbieraniu informacji z wielu źródeł, różnych miejsc, aby zrozumieć potrzeby naszych użytkowników, np. rozmowie i spędzaniu czasu z osobami, których dotyczą dane problemy. 

ANALIZA 

Wykorzystujesz:
myślenie konwergencyjne.
Informacje zebrane na etapie odkrywania mogą pomóc w zdefiniowaniu wyzwania w inny sposób. To czas analizy i wyciągnięcia konkretnych wniosków.

IDEACJA, CZYLI GENEROWANIE POMYSŁÓW

Wykorzystujesz:
myślenie dywergencyjne.
To etap ideacji, czyli generowania pomysłów. Drugi diament zachęca ludzi do dawania różnych odpowiedzi na jasno określony problem, szukania inspiracji w nieoczywistych miejscach i z nieoczywistych rozwiązań i współprojektowania z wieloma różnymi osobami. Staramy się wygenerować jak najwięcej pomysłów, np. na aplikację, produkt lub usługę, która rozwiąże problemy użytkowników. 

WDROŻENIE
Wykorzystujesz: myślenie konwergencyjne.
Czwarty etap “dostarczania” polega na testowaniu różnych rozwiązań na małą skalę, odrzucaniu tych, które nie będą działać i ulepszaniu tych, które się sprawdzą. To etap, kiedy analizujemy wygenerowane poprzednio pomysły, decydujemy się na jeden konkretny, tworzymy na jego podstawie prototyp i testujemy go z użytkownikami. 


Double Diamond to model, którego używa się na całym świecie. Pracę w tym podejściu możesz spotkać zarówno w małych firmach, jak i gigantycznych, międzynarodowych korporacjach. „To nie jest instrukcja projektowania, to zaproszenie do zaangażowania”.
(Tim Brown, Co-Chair w IDEO, które od 40 lat projektuje rozwiązania i usługi znane i używane na całym świecie).